Roei- en Kanovereniging Het Anker

Nieuwsbrief April 2023

Het is inmiddels eind april en er is een hoop gebeurd in de tijd sinds de laatste nieuwsbrief. Het seizoen is weer van start, ons jubileum is gevierd en de kanocursus is geweest. Maar bovenal: we zijn als bestuur weer compleet! In deze nieuwsbrief nemen we je mee langs de belangrijkste gebeurtenissen en praten we je bij.

Jubileum

RKV Het Anker bestaat alweer (ruim) tien jaar. Door allerlei omstandigheden, waaronder vooral corona, moesten we het feestje helaas een aantal keren uitstellen. Inmiddels is het feest gevierd, met goede reacties van de aanwezige leden. We bedanken de organisatie voor de tijd en de energie die ze erin gestoken hebben.

Polotoernooi

Voorafgaand aan het jubileum werd voor de tweede keer ons onderlinge polotoernooi georganiseerd. Leden en oud-leden speelden tegen elkaar en hadden vooral ook veel plezier. De foto’s zijn te zien op onze Facebook-pagina en er is door Lisanne, oud-lid en de zus van Jasper, ook een video gemaakt. Die vind je hier: https://youtu.be/hwuhvFPkrXI.

Opschoondag opbrengst

De start van het vaarseizoen is niet officieel vastgelegd. Voor de een start dat eerder dan de ander en voor een derde houdt het nooit op. IJkpunt is de opschoondag, dan gaan veel leden voor het eerst dat jaar het water weer op. Dit jaar was het weer mogelijk voor de gemeente Oude IJsselstreek om een klassieke opschoondag te organiseren. We haalden in totaal 28 zakken op, goed voor 140 euro! In totaal werden er in de hele gemeente 443 zakken opgehaald.

Sportverkiezing

De Sportverkiezing Oude IJsselstreek komt er weer aan. Op 11 mei worden in de DRU Cultuurfabriek de sportman, sportvrouw, gehandicapte sporter en sportploeg van het jaar bekendgemaakt. Vanuit ons zijn de beide poloploegen genomineerd! Een hele eer natuurlijk, maar winnen is nog mooier! Stemmen kan via de volgende link: https://sportverkiezing-oij.nl tot 1 mei, dus enige haast is geboden.

We hadden Stephan vanwege zijn prestaties op het NK Kanosprint ook opgegeven in de categorie sportman, maar hij is helaas niet genomineerd. Wel zal hij worden gehuldigd bij de sportkampioenen. Daarnaast zijn onze poloploegen gezamenlijk nog genomineerd voor de sportpromotieprijs, hiervoor kan niet worden gestemd.

Wil je erbij zijn op 11 mei, dan kan dat. Er zijn gereserveerde plekken voor de poloploegen en Stephan, maar verder is het vrije inloop. Je kunt dus gewoon aansluiten.

Klusdag 1 juli

De klusdag die op 24 juni gepland staat, wordt een week opgeschoven. Dit vanwege de bescherming van vlinders en insecten. In de hele gemeente worden voor 1 juli de bermen niet gemaaid om deze diertjes goed hun werk te kunnen laten doen voor het bestuiven van allerhande planten. En dat werk is van levensbelang voor ons bestaan hier op deze aardkloot. Kortom, wij sluiten ons graag aan bij de gemeente en verplaatsen de klusdag daarom naar 1 juli. Graag zien we velen van jullie verschijnen! Een herinnering volgt later nogmaals.

Dauwvaren

Er wordt al enkele jaren over gesproken, maar nu gaat het ook echt in verenigingsverband gebeuren: dauwvaren! We kennen allemaal het dauwtrappen op Hemelvaartsdag, wij gaan dat op het water doen. Samen varen is voor roeiers en kanoërs geen sinecure omdat de roeiers harder gaan. Daarom zullen beide disciplines apart van elkaar varen, maar na afloop is er een gezamenlijk ontbijtbuffet, verzorgt door Monique Hagen en Linda. We varen om 5 uur weg en het ontbijt zal tussen 7.30 – 8.00 uur klaarstaan.

Website actief

We hebben al jaren een website, maar die leek hier en daar soms meer op een archief dan op een site van een actieve vereniging. Dat was ook een punt dat tijdens de ALV naar voren kwam, en waar we het als bestuur zeker mee eens zijn. Vorig jaar heeft de website met dank aan Robert een lik verf gekregen, waardoor het geheel weer fris oogt. Daarnaast wordt de site nu ook actief bij gehouden met verslagen, een activiteitenkalender, deze nieuwsbrief en andere relevante zaken. Heb je dus een verslag of iets anders dat op de site mag, stuur dat dan naar Werner of Robert, zij zijn twee van de leden die het voor je kunnen plaatsen.

Organogram

Iets anders dat op de site te vinden is, is het organogram. Hier staat precies in welk bestuurslid wat doet en welke taken door iemand anders gedaan worden, net als welke commissies er zijn. Kortom: ben je op zoek naar de juiste contactpersoon, kijk dan in het organogram zodat je met je vraag of opmerking gelijk bij de juiste persoon bent.

Statiegeld

Jullie hebben het ongetwijfeld meegekregen: je krijgt vanaf nu ook statiegeld op blikjes. Dit betekent dat je blikje geld waard is. We verhogen daarom de prijzen in de kantine met 20 cent, 15 cent voor het statiegeld en 5 cent zodat we quitte blijven spelen. De papieren consumptiebonnen zijn door de prijsstijging alleen nog te gebruiken voor koffie en thee.

Omdat je betaalt voor je blikje, mag je dat mee naar huis nemen zodat je het in kunt leveren. Wil je dat niet, dan staat er een ton/bak waar je het blikje (niet gekreukt!) in kunt gooien, het geld komt dan ten goede aan de vereniging. We hebben deze keuze gemaakt omdat dat voor ons als vereniging het makkelijkste is en we zo niet wekenlang allerhande zoete restjes hebben staan waar ongedierte op afkomt. Mocht blijken dat het niet werkt, dan zoeken we een andere oplossing.

Bedankt

Bij de laatste klusdag, toen er gestraat werd onder het afdak, hebben we veel hulp gehad van MPS Hoveniers. Zij leenden ons bijvoorbeeld de apparatuur. Daar zijn we uiteraard heel blij mee, want het bespaart ons veel kosten omdat we het nu niet hoeven te huren. Daarom bij deze: MPS Hoveniers bedankt voor jullie hulp en ondersteuning!

Kanocursus

De kanocursus is inmiddels afgelopen. Er deden negen mensen mee, waaronder ons roeilid Tine. Enkelen van hen hebben de smaak te pakken en zijn al lid of willen lid worden. Zij varen de komende weken mee. Geef ze een warm ontvangst en neem ze mee als we het water op gaan.

Voorstelrondje nieuwe bestuursleden

Bij de extra ALV is ons bestuur weer compleet gemaakt. Linda Peters heeft de rol van voorzitter op zich genomen, Alexander Jannink is aangeschoven als algemeen bestuurslid. Zij stellen zich hieronder aan jullie voor.

Linda

Ik stel mij op deze plek graag even voor. Ik ben ruim 31 jaar geleden geboren in Doetinchem en verder opgegroeid in Terborg. Op mijn 18e heb ik de mooie Achterhoek verlaten voor eerst Groningen en later Utrecht. Daar heb ik de studie Sociale Geografie en Planologie afgerond en heb ik een baan gevonden bij de provincie Utrecht. Daar werk ik nog steeds met veel plezier als beleidsmedewerker aan een gezonde leefomgeving. Inmiddels weer vanuit het oude en vertrouwde Terborg.

Als ik in het weekend niet in een kajak te vinden ben dan ben ik waarschijnlijk ergens aan het wandelen. Met vriendinnen heb ik een wandelclubje en lopen we regelmatig leuke routes van 15-20 km. Met Hemelvaart gaan we ons weer wagen aan de Achterhoekse Wandelvierdaagse.
Ook ben ik altijd te porren voor een spelletjesavond, een terrasje pakken in de zon of een weekendje kamperen.

Ik zie het als een mooie uitdaging om als voorzitter mijn steentje bij te dragen aan onze mooie vereniging. Als jullie ideeën hebben voor de vereniging of ergens over willen sparren, weet mij dan te vinden.

Alexander

Ik ben Alexander Jannink, sinds enkele jaren bij Het Anker actief als roeier. Daarnaast ben ik vrijwilliger bij het Laudis College in Silvolde en bij CIVON (DRU). Voor ik bestuurslid werd, was ik al lid van de loodscommissie. Dat blijf ik doen. Vanuit het bestuur ben ik daarom ook de contactpersoon voor de loodszaken. Verder neem ik als bestuurslid het roeien onder mijn hoede. Dus als je wil sparren over loods- of roeizaken, ben je bij mij aan het juiste adres.

Dat was het voor deze keer. We hopen jullie snel weer te zien op of rond het water. Zet 11 mei (sportverkiezing), 18 mei (Hemelvaartsdag) en 1 juli (klusdag) in de agenda. We hopen jullie dan zeker te zien namelijk! Blijf zo goed als mogelijk gezond!