Roei- en Kanovereniging Het Anker

Vastgestelde contributie

Omschrijving

Basis contributie

Afdracht bond

Totaal

Inschrijfgeld volwassenen

€ 25,00

€ 25,00

Inschrijfgeld jeugd

€ 12,50

-

€ 12,50

Roeien volwassenen

€ 155,77

€ 39,23

€ 195,00

Roeien jeugd

€ 82,96

€ 22,04*

€ 105,00

Kanoën volwassenen

€ 129,80

€ 25,20

€ 155,00

Kanoën jeugd

€ 84,40

€ 10,60**

€ 95,00

Extra kano/kajak stallen

€ 20,00

-

-

Begunstigers rechtspersoon/natuurlijk persoon

> € 50,00

-

-

* Voor jeugdroeileden tot 21 jaar geldt de volwassene afdracht vanaf 18 jaar.

** Dit bedrag wordt ook afgedragen voor het tweede kanolid en verder op één adres. Meer informatie is te vinden op het watersportverbond, huishoudelijk reglement artikel 7.

Afspraken gebruik verenigingsgebouw

De sleutel van de deur naar het toilet hangt in de voorruimte. Alle leden kennen de code.

De sleutel van de kantine hangt in de loods in het sleutelkastje. Deze code is bij een aantal leden bekend, waaronder de leden die ook bardienst hebben.

De plek van de sleutel van het voorraadruimte is bekend bij de barcommissarissen.

In de voorraadruimte is de voorraad van het Anker opgeslagen in een doorzichtige krat met blauw deksel.

De barcommissaris van dienst is verantwoordelijk voor het afsluiten en terughangen van de sleutels op de juiste plek. 

Het verenigingsgebouw kan worden gebruikt als er een barcommissaris aanwezig is.
Een lid (groep leden) die het verenigingsgebouw wil gebruiken vraagt een barcommissaris of deze een dienst wil verzorgen.
Voor het gebruik van het verenigingsgebouw voor een evenement (thema avond, training, vergadering o.i.d.) vraagt de organisator dit min. 1 week voor het gewenste gebruik aan bij het aanspreekpunt binnen de vereniging (zie hieronder bij ‘Taakverdeling’). Het aanspreekpunt stemt het verzoek af met de beheerder van HSV de Brasem.
De barcommissaris is verantwoordelijk voor het juiste gebruik van het verenigingsgebouw en verzorgt de bar en de verkoop van consumpties.

De huidige prullenbakken zijn voor al het afval bruikbaar, behalve “groen” afval. Er zijn het kleine afvalzak beschikbaar voor het gebruik van “groen” afval. Deze kleine zak neem je na je bardienst mee naar huis. Dit ivm het tegengaan van ongedierte.  

Zit er tijdens jouw bardienst een grote zak vol, dan svp verwisselen (zakken in het voorraadruimte) en de volle zak mee naar huis nemen of bij Sandra van Zaal afgeven.

De barcommissaris meldt bij het het aanspreekpunt voor de voorraden wanneer er voorraad ontbreekt zodat deze aangevuld kan worden (zie hieronder bij ‘Taakverdeling’).

De barcommissaris meldt in het logboek wanneer er bij opening van het verenigingsgebouw iets opvallends is. Bij grotere zaken wordt het bestuur gebeld voor overleg.

De consumpties kunnen worden afgerekend d.m.v. consumptiebonnen  of met behulp van een QR-code (dit heeft de voorkeur), er kan niet op een andere manier worden afgerekend.
De consumptiebonnenkaarten zijn alleen te verkrijgen via het aanspreekpunt voor de verkoop van consumptiebonnenkaarten (zie onder bij ‘Taakverdeling’). De betaalde consumptiebonnen liggen achter in het logboek.

Bij de bar is een prijslijst beschikbaar met het aantal bonnen per consumptie.

Op de consumptiebonnenkaart worden de gebruikte bonnen door de barcommissaris afgestreept. Een opgebruikte consumptiebonnenkaart wordt ingenomen door de barcommissaris en aan de penningmeester van het bestuur overhandigd.

Voor incidenteel bezoek is de genuttigde consumptie voor rekening van de vereniging.

  • De barcommissaris van dienst tekent direct na het openen van het verenigingsgebouw het logboek (datum, begintijd, doel, naam en eventuele bijzonderheden). Dit i.v.m. de verantwoording van het gebruik van de ruimte naar HSV de Brasem.
  • De barcommissaris van dienst tekent direct voor het sluiten van het verenigingsgebouw het logboek (eindtijd)
  • Wanneer de barcommissaris van dienst tussentijds de dienst overgeeft dan tekent deze het logboek (overdracht tijd, naam)

Het
aanspreekpunt voor het gebruik van het verenigingsgebouw maakt 2x per jaar een
schema wanneer de barcommissarissen dienst hebben.

De barcommissaris zorgt er voor dat de verwarming van het verenigingsgebouw bij betreden zo nodig warmer wordt gezet (19 graden) en bij vertrek weer op 15 graden wordt teruggezet.
De barcommissaris zorgt er voor dat het verenigingsgebouw schoon en opgeruimd wordt achtergelaten (eventueel vegen).
De barcommissaris zorgt er voor dat voor het afsluiten van het verenigingsgebouw alle lichten uit zijn, de rolgordijnen weer naar beneden zijn gedaan, de stekker van de waterkoker en het koffiezetapparaat uit het stopcontact zijn, de terrasdeuren zijn afgesloten en de tussendeur dicht is. Controleer of de verlichting uit is op de toiletten en in de voorraadkast.
Zo nodig wordt in het logboek een checklist opgenomen.
Het verenigingsgebouw wordt alleen betreden in droge (en schone) kleding. Na het sporten wordt zo nodig eerst omgekleed.

Tijdens het gebruik van deze ruimte door onze vereniging wordt er geen alcohol geschonken.

 

 

Bij georganiseerde evenementen kan hiervan afgeweken worden.

In de voorgaande tekst zijn taken toebedeeld. Hieronder ziet u wie de taken op zich hebben genomen.

  1. Robert Leeuwestein de beheerder van de sleutel.
  2. Robert Leeuwestein het aanspreekpunt voor het gebruik van het verenigingsgebouw.
  3. Monique Hagen het aanspreekpunt voor de voorraden en de inkoop.
  4. Monique Hagen het aanspreekpunt voor de verkoop van consumptiebonnenkaarten

Het bestuur installeert barcommissarissen en publiceert een lijst onder de leden.

De huidige barcommissarissen zijn:

  • Marijke Mulders
  • Loes Daniels
  • Robert Leeuwestein
  • Sandra van Zaal (alleen als inval)
  • Adriënne Huizer
  • Hilde Bruins
  • Tine Geven
  • Werner Willemsen
  • Henk Wijnholts
  • Linda Peters
  • Alexander Jannink
  • Werner Willemsen

Vertrouw op ons, OP en NAAST het water

Sinds het voorjaar van 2021 kun je mij regelmatig vinden in de loods of op het water.

 

Als moeder van Guus, die enthousiast kanopolo speelt heb ik ook ontdekt dat peddelen leuk is!

Samen met mijn man Werner en onze zonen Max en Guus woon ik in Silvolde. Ik werk als arts, als specialist ouderengeneeskunde.

Omdat de vereniging gegroeid is, werd mij gevraagd of ik de rol van vertrouwenscontactpersoon op mij wil nemen. Deze rol is in het leven geroepen om binnen de vereniging een eerste aanspreekpunt te hebben bij ongewenst gedrag.

Marieke Willemsen

In Veiligheid RKV Het Anker vind U gegevens over
veiligheid bij RKV Het Anker.

Vertrouwenscontactpersoon

 

Seksuele intimidatie en/of ander ongewenst gedrag kan binnen sport voorkomen.
Al snel denken we hierbij aan jonge sporters die slachtoffer zijn geworden van volwassen begeleiders. Maar het kan ook voorkomen tussen sporters onderling, of tussen begeleiders.

We vinden het belangrijk dat iedereen zich binnen onze mooie vereniging veilig voelt. Mocht er dus iets spelen, hoe klein ook, dan hoop ik dat jullie mij aanspreken of bellen.

 

 

Ligplaatsen

De kanocommissie delegeert het beleid voor de ligplaatsen van kano’s en kajaks aan één of meerdere beheerders, die beslissingsbevoegdheid hebben aangaande dit beleid.

De vereniging stelt zich als doel:

  • Het hebben van voldoende, geschikte clubboten, die allen in de loods gelegd worden, ofwel de kanocommissie moet anders beslissen.
  • Het hebben van veilig, goed en voldoende materiaal, zoals peddels, zwemvesten ed. en dit goed onderhouden en beheren.
  • Het hebben van voldoende ligplaatsen voor zowel club- als eigen boten van leden met bijbehorende materialen; 

De toewijzing van vrijkomende ligplaatsen wordt bepaald door de kanocommissie (indien niet aanwezig, bestuursleden met kano-achtergrond). De gelden, die hiervoor binnenkomen blijven binnen de kanobegroting. Het plaatsen van privéboten is en blijft voor eigen risico. De vereniging heeft hier geen verzekering voor afgesloten.

Uitgangspunten van de commissie voor de toewijzing van ligplaatsen: 

  1. We streven ernaar dat elk lid van RKV het Anker één ligplaats heeft voor een boot die als zodanig is geaccepteerd door de kanocommissie;
  2. Elk lid moet die eerste boot van de ligplaats makkelijk kunnen pakken en in en uit het water krijgen;
  3. De ligplaats moet bij normaal gebruik van de loods zo ingericht zijn, dat er geen schade aan de boot kan ontstaan
  4. Het ligplaatsen-beleid moet simpel, duidelijk en objectief meetbaar zijn;
  5. Alle (type) boten worden als gelijkwaardig beschouwd.
  6. De huur voor de ligplaats wordt jaarlijks in de ALV vastgesteld.

De toewijzing van ligplaatsen: 

  1. Elk lid van RKV  krijgt, indien beschikbaar, een ligplaats toegewezen voor de 1e boot.
  2. Een boot waarvoor een ligplaats wordt gevraagd moet eerst geaccepteerd worden door de kanocommissie, dit om te voorkomen dat het gaat om een niet voor clubactiviteiten relevant type boot, (bv een sloep o.i.d.) of om een boot waarvoor geen plaats is (bv een 4 persoons kano).
  3. Indien een boot van een medelid wordt overgenomen, dan hoort daar niet automatisch de ligplek bij. Mogelijk zijn er andere beloften of afspraken.
  4. Stalling van 2e en verdere  boten is toegestaan, mits er meerdere ligplaatsen over zijn. Deze plekken hoeven niet te voldoen aan regel 2 en 3 van de uitgangspunten. Indien er een krapte aan ligplekken ontstaat, kan de kanocommissie in overleg met de ligplaatsbeheerder eerder uitgegeven ligplekken bij 2e en verdere boten, gemotiveerd herroepen.
  5. Indien een lid in één vaarseizoen niet of nauwelijks gebruik heeft gemaakt van zijn/haar boot (boten) kan de kanocommissie in overleg met de ligplaatsbeheerder de boot (boten) van de betreffende persoon op een andere plek leggen. Dit nadat de eigenaar van de betreffende boot minstens 2 keer op de hoogte is gebracht van dit voornemen.. Ook een buitenplek behoort dan tot de mogelijkheden. Ook kan er gevraagd worden om de 2e en/of meerdere boten uit de loods te verwijderen.

De huur voor de ligplaats:

  1. Elk lid heeft een gratis plek voor zijn/haar eerste boot.
  2. De huur wordt jaarlijks in januari geïnd door de penningmeester. Hij stuurt het betreffende lid een rekening, in overleg met de beheerder(s).
  3. In de eerste helft van het jaar is huur voor het gehele jaar verschuldigd. Wordt een boot vanaf 1 juli in de loods gelegd, dan is een half jaar huur verschuldigd. De penningmeester stuurt een rekening op advies van de beheerder(s).

Beëindiging ligplek:

  1. De ligplek valt terug aan de vereniging als het lidmaatschap eindigt door opzegging. Het lid krijgt 1 maand de tijd om de (boot/boten) uit de loods of van het terrein te verwijderen. Er is geen restitutie van de huur. De beheerder van de materialen/boten houdt hier toezicht op
  2. De ligplek valt terug aan de vereniging als het lidmaatschap eindigt door overlijden.
  3. Er vindt restitutie plaats van de helft van de huur, indien het overlijden plaatsvindt in de eerste helft van het jaar. De nabestaanden hebben 3 maanden de tijd om de boot (boten) uit de loods of van het terrein te verwijderen.

Daar waar dit reglement niet in voorziet, beslist de kanocommissie (indien niet aanwezig, bestuursleden met kano-achtergrond).

Aanhanger

Onze botentrailers en wie mogen er mee rijden.
Wie zijn of haar autorijbewijs haalt, krijgt een zogenoemd B-rijbewijs.
Je mag met een B-rijbewijs in principe de trailers van onze vereniging trekken. We hebben het dan over aanhangers zonder eigen kenteken. Je moet dus een witte kentekenplaat met het kenteken van de trekkende auto erop zetten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen

Met welk rijbewijs mag ik een aanhangwagen rijden

Vaak staat het gewicht en maximale laadvermogen van de aanhanger op een plaatje op het onderstel of dissel. Dit plaatje is de type goedkeuring. Sinds 2012 is dit verplicht.

Wanneer de aanhanger de eerste toelatingsdatum heeft van voor 29 oktober 2012 dan is een typegoedkeuring niet verplicht. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid natuurlijk om met de aanhanger veilig onderweg te gaan.

Het is ook verplicht om een losbreekkabel te gebruiken bij een geremde aanhanger en een hulpkoppeling bij een ongeremde aanhangwagen.
(een staal kabel of ketting zo bevestigd dat als de kogelkoppeling los schiet de aanhangwagen niet de grond kan raken met een steun of koppeling)

Maximale afmetingen van de aanhanger
Niet langer dan 12,00 m, niet breder zijn dan 2,55 m en niet hoger dan 4,00 m.

Natuurlijk zijn er ook eisen gesteld aan banden, verlichting en reflectoren.
Exacte eisen vind je op de site van de RDW.

Onze trailers gaan niet over de 750 kg grens en niet voorbij de maximale afmetingen. Daarmee vallen ze onder de verzekering van de trekkende auto.
Iedereen met een rijbewijs mag met zijn/haar auto de trailers trekken en is dan ook verantwoordelijk voor de totale combinatie (auto en beladen trailer) als het trekgewicht van de auto het toelaat. (zie kenteken en/of RDW site)

Voor de duidelijkheid: De chauffeur van de trekkende auto heeft naar eigen inzicht de vaardigheid om met de trailer te rijden en heeft gecheckt dat de lading goed bevestigd is.

De kanotrailer is een aantal jaren nieuw aangeschaft en heeft een type goedkeuring.
De roeitrailer is een zelfbouw, hoogstwaarschijnlijk van voor 2012.

Het bestuur laat jaarlijks, in het voorjaar, beide trailers checken op de geldende veiligheidseisen.
Het verzoek aan de leden, die de trailers trekken is, om aan het bestuur te laten weten, als er gebreken geconstateerd worden. Dan kan bepaald worden of er directe actie nodig is, of dat er gewacht kan worden op de jaarlijkse onderhoudsbeurt.

Aan-/afmelden

Aanmelden doe je door het downloaden en invullen van het aanmeldformulier (klik hier); het aanmeldformulier kan gestuurd worden naar het adres op het aanmeldformulier. Afmelden kan door middel van een mail naar ledenadmin